Adapun
yang dinamakan agama itu harus ada padanya empat [4] perkara
yaitu;
1.
Iman
2. Islam
3. Tauhid
4. Makrifat
Erti Iman itu
ialah percaya dan membenarkan barang(sesuatu) yang didatangkan oleh Rasulullah
SAW.; iaitu tiap-tiap perkara yang disampaikan dan diajarkan oleh Nabi itu
sebenarnya datang dari Allah. Bukanlah buatan dan rekaan daripada Nabi seperti
firman Allah yang bermaksud;
Tiada ia(Nabi)
bertutur daripada pihak kemahuan dirinya melainkan ia(Nabi) bertutur itu wahyu
yang diwahyukan kepadanya.
Juga
ada tersebut dalam sebuah hadis Qudsi yang menunjukkan akan kebenaran
Rasulullah SAW. dengan firman Allah yang bermaksud:
Telah benarlah
hambaku(Muhammad SAW.) pada tiap-tiap barang yang menyampai ia
daripadaKu(Allah).
Dan
adalah kesimpulan Iman itu dinamakan Rukun Imam. Ianya mencakupi enam[6]
perkara iaitu;
· 1. Percaya kepada Allah
· 2. Percaya kepada Malaikat
· 3. Percaya kepada Kitab Allah
· 4. Percaya kepada Segala Rasul Utusan
Allah
· 5. Percaya kepada Hari Qiyamat
· 6. Percaya kepada Untung Baik dan
Untung Jahat itu daripada Allah
Adapun makna
percaya akan Allah itu ialah 'Itiqad dengan
jazam[tetapdan teguh] yang putus bahawasanya Allah Taala itu adalah Tuhan Yang
Esa(Tunggal) yang bersifat dengan segala sifat kesempurnaan yang menjadi
sekelian makhluk dan mentadbirkannya dengan bijaksana dan wajib dikenal akan
Allah dengan sebenar-benar pengenalan dan patut disembahkanNya.
Dan makna
percayakan malaikat itu ialah percayakan bahawa Malaikat
itu hamba Allah Taala yang bukan mereka itu laki-laki atau perempuan dan tiada
mereka itu beribu dan berbapa dan tiada mereka itu makan dan minum dan tiada
mereka itu tidur. Adalah pekerjaan mereka itu mengikut apa yang dititahkan oleh
Allah Taala dan bilangan mereka itu terlalu banyak tiada boleh mengetahuinya
melainkan Allah Taala jua. Sekelian mereka itu terpelihara daripada mengerjakan
maksiat lagi suci mereka itu daripada segala sifat manusia. Bahawasanya
penghulu-penghulu mereka itu empat iaitu;
· 1. Jibrail menyampaikan wahyu
· 2. Mikail menurunkan hujan dan menjaga
rezeki
· 3. Israfil meniup sangkakala
· 4. 'Izrail mencabut nyawa
dan
wajib diketahui akan mereka itu atas jalan tafsil sepuluh malaikat mengikut
tugas/pekerjaan iaitu;
· Munkar dan Nakir yang menanya keduanya
kepada segala orang yang telah mati.
· Malik Ridzuan menjaga syurga.
· Malik Zabaniah menjaga neraka.
· Rakid dan Atid satu pada kanan Mukallaf
dan satu pada kiri menyurat keduanya akan sekelian kebajikan dan kejahatan yang
dikerjakan oleh mukallaf itu.
Wajib
pula mengetahui beberapa malaikat yang menanggung 'Arash' dan mereka itu
sekarang ini empat malaikat dan ditambah akan mereka itu empat malaikat lagi
pada hari qiyamat yang mana jumlah semuanya adalah lapan sebagaimana Firman
Allah yang bermaksud;
"Menanggung
ia [malaikat] akan 'Arasy Tuhan engkau atas mereka itu pada hari Qiyamat lapan
orang".
Dan makna
percaya akan Kitab Allah Taala itu iaitu beramal
dengan segala suruhannya dan menjauh segala tegahan serta yakin dan percaya
dengan sebenar-benar kepercayaan bahawasanya sebenar daripada Allah Taala.
Bahawasanya kitab yang diturunkan dari langit itu sebanyak 104 Suhuf;
· 50 Suhuf diturunkan kepada Nabi Syis
· 30 Suhuf diturunkan kepada Nabi Idris
· 10 Suhuf diturunkan kepada Nabi Ibrahim
· 10 Suhuf diturunkan kepada Nabi Musa
dahulu sebelum daripada Kitab Tuarat
· Kitab Taurat bagi Nabi Musa
· Kitab Injil bagi Nabi Isa
· Kitab Zabur bagi Nabi Daud
· Kitab Al-Qur'an bagi Nabi Muhammad SAW.
Maka
sekelian yang tersebut itu wajib kita percaya dan membenarkannya. Akan tetapi
apabila dibangkitkan Nabi Muhammad SAW. dan diturunkan kepadanya Al-Qur'an,
maka tiada harus mengikut akan yang lain daripada Al-Qur'an kerana Al-Qur'an
menghimpunkan dan menasakhkan akan segala hukum yang turun kepada rasul-rasul
yang dulu daripada Nabi Muhammad SAW.
Dan makna
percaya akan sekelian Ambiya' 'Alaihissalamtu-Wassalam
adalah sekelain mereka itu 124 000 orang atas Qaul yang masyhur dan yang jadi
Rasul daripada mereka itu 313 orang. Wajib dipercayai apa-apa yang dikhabarkan
oleh mereka itu adalah sebenarnya titah daripada Allah Taala seperti segala
suruhan dan tegahnya bukan daripada hawa nafsu mereka itu(rasul-rasul) sendiri
tetapi adalah datang daripada Wahyu Allah.
Dan makna
percaya akan hari Qiyamat ialah percayakan kedatangan
hari penentuan yang lagi akan berlaku dengan tiada syak. Termasuk juga percaya
akan alam kubur, hari bangkit semula,hari perhimpunan(masyar), kiraan amalan,
mizan, pembahagian surat amalan, titian sirat, syafaat Kubra Nabi Kita Muhammad
SAW.,syurga dan neraka dan lain-lain yang berkaitan dengan hari Qiyamat.
Dan percaya
kepada untuk baik dan untung jahat sekeliannya adalah
dengan kuasa dan kehendak Allah yang telah ditentukan dan dikadarkan daripada
azali lagi.
Bermula
Iman ada kalanya bertambah dengan sebab bertambah taat manusia dengan
mengerjakan segala titah perintah Allah dan menjauhkan segala larangan dan ada
kalanya kurang dengan sebab kurang taat dengan sebab mengerjakan maksiat
seperti firman Allah dalam Surah Al-Anfaal: 3 yang bermaksud;
"Dan
apabila dibaca atas mereka itu akan ayat-ayat Allah Taala nescaya bertambah
mereka itu imannya". dan sabda Nabi
SAW. yang bermaksud;'Bermula Iman itu lebih daripda
tujuh puluh cawangan". {Riwayat Bukhari)
Dan
adalah martabat orang mukmin itu tiga martabat iaitu;
· 1.Dholim Linafsih iaituZalim
dirinya sendiri iaitu mereka sentiasa mengerjakan maksiat atau mereka yang
mencampur amal-amal yang sholeh dengan kejahatan.
· 2. Muktasid iaitu
mereka yang beramal atas perkara-perkara yang wajib dan menjauhkan perkara yang
haram dengan tidak menambahkan amalan-amalan yang sunat dan tiada kurang
dengannya.
· 3. Saabiqul Bilkhoiraat iaitu
mereka yang berlumba kepada kebajikan iaitu mereka sentiasa Taqarub(mendekatkan
diri) kepada Allah dengan mengerjakan segala yang wajib dan segala yang sunat
serta meninggalkan perkara yang haram dan yang makruh seperti firman Allah
dalam Surah Al-Fatir;32 yang bermaksud;
"Kemudian
Kami pusakakan kitab itu untuk orang-orang yang Kami pilih di antara
hamba-hamba Kami. Di antara mereka ada yang aniaya kepada dirinya(tidak
mengikut isi kitab/Dholim Linafsih ) dan di antaranya ada yang
sederhana(menurut sekadar tenaganya/Muktasid) dan di antaranya ada yang maju(Saabiqul
Bilkhoiraat) memperbuat kebajikan dengan izin Allah. Itulah kurnia yang
besar".
Adapun
keadaan Iman itu setengah ulama telah membahagikan kepada lima bahagian iaitu;
1. Iman Taklid iaitu
iman yang mengambil daripada perkataan orang dengan tiada boleh mengeluarkan
dalil. Iman ini ada pada kebanykan orang awam.
2. Iman Ilmu
Yakin iaitu iman yang jadi daripada makrifat pada segala 'Aqaid dengan
segala dalil. Iman ini adalah bagi orang-orang yang mempunyai dalil dan burhan.
3. Iman 'Ainul
Yakin iaitu iman yang jadi daripada makrifat hati bagi Allah
Taala dengan sekira-kira tiada ghaib daripada hatinya dengan sekejap mata jua
pun. Iman ini bagi Ahli Muroqabah dinamakannya Makam Muroqabah.
4. Iman Haqqul
Yakin iaitu iman yang jadi daripada musyahadahkan Allah Taala
dengan Ainul Basyirah(mata hati). Iman ini bagi orang Arif yang dinamakan Maqam
Musyahadah.
5. Iman Kamalul
Yakin atau iman daripada hakikat iaiutu iman yang jadi daripada keadaan
tiada memandang ia melainkan Allah Subhanahuwataala. Iman ini bagi orang yang
Tahqiq yang dinamakan Makam Fana. {Petikan
daripada Kitab 'Aqiidatun-Najin}
Adapun arti Tauhid itu
mengesakan Zat Allah Taala dan mengesakan SifatNya dan mengesakan AsmaNya dan
mengesakan AfaalNya.
Adapun arti makrifat itu
mengenalkan yakni mengenalkan ZatNya yang Wajibal Wujud dan mengenalkan
setengah daripda Sifat Kamalat Tuhan yang tiada terhingga banyaknya dan
mengenalkan setengah daripada AfaalNya yang mengadakan Mumkin daripada tiada
kepada ada dan daripada ada kepada tiada.
Maka
mengenal ini difardukan atas tiap-tiap mukallaf yang 'Akil Baligh lelaki dan
perempuan kerana setengah daripada permulaan yang wajib atas tiap-tiap mukallaf
mengetahui dan belajar dan mengajar akan dia sebagaimana sabda Rasulullah SAW.
yang bermaksud;
"Permulaan
agama ialah mengenal Allah".
yakni
mengenal setengah daripada SifatNYa yang wajib lagi sabit bagi Zat Tuhan kita;
dan yang mustahil padanya dan harus padaNya seperti yang difatwakan oleh Imam
Sanusi Rahimallahi Taala dengan katanya;
"Dan wajib
atas tiap-tiap mukallaf pada syarak mengetahui barang yang wajib pada hak Tuhan
kita dan barang yang mustahil padaNya dan barang yang harus padaNya dan
demukian juga pada hak segala Rasul 'Alaihi Sholaatu Wassalam."
Maka
dengan mengenal yang demikian itu barulah sah ibadatnya. Ini diambil faham
daripada sabda Rasulullah yang bermaksud;
"Tiada
sah ibadat melainkan kenal tuhan yang diibadat akan Dia."
Tetapi
bukanlah disuruh kenal itu Kunhi(Ain) Zat Allah Taala kerana Kunhi Zat Allah
Taala tiada dapat oleh pendapat segala makhluk melainkan Nabi kita Muhammad
SAW. ketika ia mikraj jua seperti Firman Allah yang bermaksud
"Tiada
mendapat akan Dia (Allah) oleh segala penglihatan dan Ia jua yang mendapat akan
penglihatan" dan lagi sabda Nabi SAW yang
bermaksud :
"Bahawasanya
Allah Taala terdinding Ia daripada penglihatan dan bahawasanya segala malaikat
yang di atas menuntut akan Dia sebagaimana kamu tuntut akan dia itu"
Dan
makna terdinding Alaah Taala daripada penglihatan samada penglihatan yang
zhohir iaitu tiada dapat dipandang atau dilihat akan Kunhi zat Allah Taala di
dalam dunia ini maka tiap-tipa perkara yang didapati dengan pancaindera di
dalam dunia ini adalah sekeliannya itu makluk bukan Tuhan.
Atau
dengan fikiran iaitu tiada dapat memikir akan hakikat Kunhi zat dan kerana
Tuhan itu :
"Tiada
seumpama Allah Taala itu suatu dan Ia jua Tuhan yang amat mendengar lagi amat
melihat".
Dan
Sabda Nabi SAW yang bermaksud :"Mahasuci engkau (hai Tuhanku) tiada
aku kenal akan dikau sebenar-benar pengenalan"
Dan
kata Saiyyidina Abu Bakar Al-Sidiq RA. "Lemah
daripada pendapat itulah pendapat". dan kata Sayyidina Ali RA.
"Tiap-tiap barang yang terlintas pada cita-citamu dan yang berupa pada
hatimu maka Allah Taala bersalahan akan yang demikian itu".
Dan
kata Sayyidina Jaafar Al-Shodiq RA."Barang(sesuatu) yang terlintas di
hati engkau maka iaitu binasa. Bermula Allah Taala menyalahi yang demikian
itu"
Dan
kata segala 'Arifin "Demikianlah Ijmak(sepakat) Ahli Sunnah Wal
Jammah...tiap-tiap barang yang tersangka dengan segala sangka kamu dan dapat
akan dia dengan akal kamu maka adalah ia baru seumpama kamu".
Kerana
yang demikian itulah Rasulullah bersabda dengan maksudnya;
Fikir oleh kamu
pada segala kejadian dan jangan kamu fikir pada Yang Menjadikan segala kejadian
alam smesta karena bahawasanya kamu tidak akan sanggub memikirkannya."
Yaitu
hendaklah KAMU fikir kepada segala yang telah Allah Ciptakan seperti
langit bumi dan barang diantara keduannya yang menunjukkan akan keesaan dan
kekuasaan Allah swt
.
Bahawasanya
Allah Taala bersifat Ia dengan segala Sifat Kamalat yang tiada terhingga baiknya
melainkan Ia jua Yang Tahu. Tiada wajib atas tiap-tiap mukallaf mengetahui akan
dia dengan jalan tafsil(perincian) melainkan dua puluh sifat jua seperti kata
Imam Sanusi Rahimallahi Taala " Setengah daripada barang yang wajib
mengetahui oleh tiap-tiap mukallaf bagi Tuhan kita 20 sifat. Mustahil padanya
20 sifat dan harus padanya 1 sifat yaitu boleh saja Allah menjadikan sesuatu
dan boleh bagi Allah meniadakannya.
maka wajib bagi
Allah Ta'ala 2o sifat
mustahil pada-Nya
20 sifat
harus bagi-Nya 1
sifat jadilah 41 sifat yang wajib kita ketahui pada Allah
kemudian 9 sifat
pada Rasul-rasul-Nya
yaitu
4 sifat wajib pada
Rasul
4 sifat Mustahil
1 sifat harus
yaitu bersifat dengan sifat manusia, artinya Rasul menikah, Rasul bisa sakit,
rasul boleh sedih, rasul boleh sedih
tapi rasul tidak
boleh memiliki sifat yang bisa membawa kepada jatuh derajatnya sebagai mahkluk
mulia, misalnya Rasul memiliki sakit Kusta, Lepra, Supak, ini mustahil ada pada
Rasul, kerna Allah pasti akan melindungi Utusannya dari sifat yang membawa
kepada keaiban.
maka jadilah
Aqidah 50.
sifat Allah yang
pada Allah 41 + 9 pada Rasul2 Nya = 50 sifat yang wajib di ketahui oleh segala
muslim yang mukallah (islam, aqil baliq, berakal/tidak gila)
kemudian setiap
muslim yang muqallaf (islam, baliq dan beraqal) wajib mengenal silsilah Nabi
Muhammad dari pihak Ayah dan Ibu Nya hingga sampai kepada Adnan.
wallahu 'alam
di Revisi oleh
www.akhifadanie.blogspot.com
santri dayah tgk
syiek haji di garot Aceh
asli aswaja